Er is iets foutgegaan!

Geen onderwerp gevonden met dit ID.

In het kort

  • Klachten door de overgang die vaak voorkomen zijn:
    • onregelmatig ongesteld worden met meer bloedverlies of minder
    • korte warmte-aanvallen (opvliegers) en ’s nachts zweten
    • minder snel opgewonden worden
  • Andere klachten zijn bijvoorbeeld slaapproblemen of somber of boos zijn.
  • Gezond eten, genoeg bewegen en genoeg slapen helpen u om fit te blijven.
  • Als u veel bloed verliest, kan een pijnstiller zoals naproxen, ibuprofen of diclofenac helpen.
  • Praat met uw partner over hoe uw lichaam verandert in de overgang.
  • Bij heftige klachten kunt u nadenken over een behandeling met hormonen.

Wat zijn klachten door de overgang?

De volgende klachten door de overgang komen vaak voor:

  • U wordt onregelmatig ongesteld, met kortere of langere tijd tussen ongesteld zijn. U kunt ook meer bloed verliezen, of soms juist minder. Uiteindelijk stopt de ongesteldheid helemaal.
  • U kunt warmte-aanvallen krijgen (opvliegers). Ze komen opeens en duren kort. Uw gezicht, hals en/of borst worden rood. U kunt opeens veel gaan zweten, ook ’s nachts.
  • U kunt nog net zo opgewonden raken. Het duurt alleen langer. Het duurt dus ook langer voor uw vagina vochtig wordt. Vrijen voordat uw vagina vochtig is, kan een branderig gevoel geven of pijn doen.

Andere klachten door de overgang zijn:

  • vaker somber of boos zijn
  • pijn in spieren en gewrichten
  • snel kloppen van het hart (hartkloppingen) in rust
  • vergeetachtiger zijn en moeite hebben uw aandacht ergens bij te houden

De klachten kunnen weer zorgen voor andere klachten, zoals:

  • bloedarmoede, waardoor u moe of duizelig kunt zijn
  • slaapproblemen
  • onzeker zijn
  • minder zin om te vrijen

Wat kunt u zelf doen bij klachten in de overgang?

Adviezen bij verandering in ongesteldheid

Het is belangrijk dat u fit bent, vooral wanneer u veel bloed verliest. Zorg daarom voor een gezonde leefstijl met:

  • gezonde voeding met voldoende ijzer. Er zit veel ijzer in vlees, volkoren producten, bladgroenten en gedroogde vruchten.
  • een halfuur per dag actief bewegen, zoals wandelen, fietsen, hardlopen, zwemmen of dansen.
  • genoeg slapen. Ga op tijd naar bed en zorg voor een rustige slaapkamer. Neem geen werk mee naar bed.

Als u veel bloed verliest, dan kunt u bijvoorbeeld naproxen, ibuprofen of diclofenac (een NSAID) proberen. Dit zijn pijnstillers, maar ze helpen ook tegen bloedverlies. Het helpt vaak al als u deze pijnstiller alleen slikt op de 3 dagen dat u het meeste bloed verliest.

Let op: deze pijnstillers kunnen (ernstige) maagklachten geven. Vaak gaan ze ook niet goed samen met andere medicijnen.

  • Heeft u problemen met uw maag, darmen, hart, bloedvaten of nieren?
  • Gebruikt u andere medicijnen?
  • Heeft u ooit een overgevoelige reactie gehad nadat u een van deze pijnstillers had gebruikt?

Bespreek het dan eerst met uw huisarts of apotheker als u een van deze pijnstillers wilt gebruiken.

De pijnstillers kunnen schade geven aan het slijmvlies van de maag. U krijgt er daarom meestal een medicijn (omeprazol) bij om uw maag te beschermen.

Helpen deze pijnstillers niet genoeg? Soms kan tranexaminezuur helpen.

  • Dit helpt bij de stolling van het bloed.
  • Al na een paar uur verliest u minder bloed.
  • Gebruik dit middel alleen op de 3 dagen dat u het meeste bloed verliest.
  • Mogelijke bijwerkingen zijn: misselijkheid, duizeligheid en diarree.
  • Dit middel is niet geschikt als u nu een trombosebeen heeft of een longembolie. Of als u nierschade heeft.

Bespreek het met uw huisarts als u misschien tranexaminezuur wilt gebruiken. Hij of zij kan u een recept geven zodat u het kan halen bij de apotheek.

Adviezen bij opvliegers

  • Draag kleding die goed zweet opneemt, zoals katoen, zijde of wol. Het zweet kan dan verdampen.
  • Als u een paar dunne lagen kleding over elkaar draagt, kunt u gemakkelijk iets uit doen.
  • Slaap onder katoenen lakens en wollen dekens.
  • Alcohol, warme dranken en gekruid eten kunnen soms zorgen voor opvliegers. Als dit bij u zo is, eet en drink dit dan niet.
  • Stop met roken. Roken kan zorgen voor meer opvliegers. Stoppen met roken is niet altijd makkelijk. Als u wilt, kunt u begeleiding krijgen. Begeleiding maakt de kans groter dat het lukt.
  • Bent u onzeker door de opvliegers? Praat erover. Bijvoorbeeld met een vriendin of collega.
  • U kunt ook terecht bij uw huisarts. Hij of zij kan u doorsturen naar een praktijkondersteuner of een specialist (overgangs-verpleegkundige). Opvliegers zijn normaal, u hoeft zich er niet voor te schamen.

Adviezen bij klachten van de vagina

  • Smeer 2 keer per dag een verzachtende en beschermende crème of zalf op de ingang van uw vagina.
  • Bespreek met uw partner hoe uw lichaam verandert. Vertel uw partner wat fijn is en wat niet fijn of zelfs pijnlijk is.
  • Neem de tijd om opgewonden te worden. Het kan helpen als u of uw partner uw clitoris meer aanraakt. Lees meer over zin in seks of bekijk het filmpje.
  • Ga pas met de penis of een vinger in de vagina als deze vochtig is.
  • Als u opgewonden genoeg bent, is speeksel of een glijmiddel eigenlijk niet nodig. U kunt het als u wilt wel gebruiken voor meer plezier.
  • Probeer eens te vrijen zonder dat de penis in de vagina gaat. Zoals strelen, masseren, zoenen en likken. Kijk ook bij:
  • Uw huisarts kan u ook adviezen geven.

Andere middelen en behandelingen

Er zijn veel middelen te koop voor klachten door de overgang. Zoals middelen met kruiden of vitamines. Er is geen bewijs dat ze helpen. Soms kunnen ze zelfs schadelijk zijn. Artsen raden deze middelen daarom niet aan.

U kunt het beste proberen om gezond te leven en de andere adviezen te volgen.

Denkt u toch na over andere middelen of behandelingen? Bespreek dit met uw huisarts. Hij of zij kan samen met u nadenken over wat u misschien veilig kunt proberen.

Acupunctuur is een mogelijkheid. Sommige vrouwen kunnen minder vaak en minder heftige opvliegers krijgen door traditionele acupunctuur. Sommige vrouwen vinden de kwaliteit van hun leven ook beter met acupunctuur.

Hoe gaat het verder bij de aanpak van klachten door de overgang?

Probeer eens 1 maand om gezond te eten, te bewegen, te ontspannen en te slapen en de andere adviezen te volgen.

Heeft u dan nog steeds veel last van de klachten? Bespreek met uw huisarts of u misschien hormonen kunt gebruiken.

Meer informatie over de overgang

Contact met vrouwen die ook in de overgang zijn: Stichting Vuurvrouw

We hebben deze tekst gemaakt met:

Meer onderwerpen