Ik denk na over een behandeling voor veel bloedverlies bij ongesteld zijn

• Er zijn behandelingen die helpen als u veel bloed verliest als u ongesteld bent.
  • Welke behandeling het beste bij u past, hangt af van hoe het komt dat u zo veel bloed verliest.
  • Medicijnen die kunnen helpen zijn:
    • een NSAID (een sterke pijnstiller), zoals ibuprofen, diclofenac of naproxen
    • de pil
    • pillen tranexaminezuur of progestageen
  • U bespreekt met uw arts welke behandeling geschikt is.
  • Soms is een operatie mogelijk. De huisarts verwijst u dan naar een gynaecoloog.

Behandeling met medicijnen

Als u veel last heeft van uw bloedverlies, ga dan naar uw huisarts. U bespreekt dan samen welke behandelingen mogelijk zijn en welke het beste bij u past.

Behandeling met medicijnen als er geen oorzaak is gevonden voor uw bloedverlies

Heeft u geen voorbehoedmiddel nodig? Of wilt u geen medicijnen met hormonen? Dan kunt u een van de volgende middelen nemen, na overleg met uw huisarts:

• een NSAID (zoals ibuprofen, diclofenac of naproxen):
    • Dit middel zorgt voor minder bloedverlies en pijn.
    • Het is vaak alleen nodig op de 3 dagen dat u het meeste bloed verliest.
    • De verschillende NSAID’s werken even goed tegen veel bloedverlies bij ongesteld zijn.
    • Let op: NSAID’s kunnen (soms ernstige) maagklachten geven. Ook kunnen ze de werking van andere medicijnen veranderen. Heeft u problemen met uw maag, darmen, hart, bloedvaten of nieren? Gebruikt u medicijnen? Of heeft u ooit een allergische reactie gehad na een NSAID? Overleg dan eerst met uw huisarts of apotheker voordat u een NSAID gebruikt. Soms krijgt u er een medicijn (omeprazol) bij om de maag te beschermen tegen de NSAID.
  • pillen met tranexaminezuur (3 keer per dag 1000 milligram):
    • Dit helpt bij de stolling van het bloed.
    • Al na een paar uur verliest u minder bloed.
    • Gebruik dit middel alleen op de 3 dagen dat u het meeste bloed verliest.
    • Dit middel is niet geschikt als u op dit moment trombose of een longembolie heeft. Of als u een hartinfarct of een beroerte heeft gehad.

Vindt u het niet erg om hormonen te krijgen of heeft u een voorbehoedmiddel voor langere tijd nodig?
Dan kunt u kiezen voor:

• pillen progestageen (bijvoorbeeld lynestrenol, 1 keer per dag 10 milligram):
    • Dit helpt het beste als u plotseling veel bloed verliest.
    • Het bloedverlies wordt meestal veel minder binnen 2 dagen.
    • Bijwerkingen: misselijkheid, hoofdpijn en kleine beetjes bloedverlies (spotting). Let op: als u stopt met progestageen, dan kunt u een flinke bloeding krijgen.
  • een hormoonspiraal
  • of de anticonceptiepil (‘de pil’).

De hormoonspiraal en de pil maken de ongesteldheid meestal minder pijnlijk en minder hevig.

Behandeling met medicijnen als uw bloedverlies komt door een koperspiraal

Heeft u een koperspiraal, dan kunt u een NSAID of tranexaminezuur nemen. Doe dit alleen op de 3 dagen dat u het meeste bloed verliest.

Het is ook mogelijk om het koperspiraal te laten verwijderen. U kunt dan kiezen voor een ander voorbehoedmiddel in overleg met uw huisarts. Veel vrouwen kiezen voor een hormoonspiraal.

Behandeling met medicijnen als u een vleesboom heeft

Als een vleesboom (myoom) mogelijk de oorzaak is, dan kunt u kiezen tussen:

• een NSAID
  • pillen met tranexaminezuur
  • de anticonceptiepil (‘de pil’)
  • een hormoonspiraal

Behandeling met medicijnen als u plotseling bloed verliest

Als u plotseling veel bloed verliest, ga dan meteen naar uw huisarts. U krijgt dan een middel met progestageen (bijvoorbeeld lynestrenol, 1 keer per dag 10 milligram). Hiermee wordt het bloedverlies veel minder binnen 2 dagen.

Als de behandeling met progestageen is afgelopen, kunt u andere medicijnen gaan gebruiken. Zoals de anticonceptiepil. Overleg hiervoor met uw huisarts. Let op: als u stopt met progestageen kunt u een flinke bloeding krijgen.

Behandeling met een operatie

Als medicijnen niet genoeg helpen of u kunt of wilt geen medicijnen gebruiken, dan is soms een operatie mogelijk. Dit hangt af van de oorzaak. Overleg dit met uw huisarts. U krijgt dan een verwijzing naar een gynaecoloog.

Mogelijke operaties zijn bijvoorbeeld:

Hoe gaat het verder bij behandeling van hevige ongesteldheid?

Als u langere tijd veel bloed verliest als u ongesteld bent, dan kunt u bloedarmoede krijgen. Uw huisarts kan een bloedtest doen om dit te controleren. Zo nodig krijgt u ijzerpillen om de bloedarmoede te behandelen.

Bent u medicijnen gaan gebruiken tegen het hevige bloedverlies? Na 3 tot 6 maanden kunt u erover nadenken om hiermee te stoppen. Zo merkt u hoe het zonder medicijnen gaat.

Meer informatie over bloedverlies uit de vagina

We hebben deze tekst gemaakt met:

De Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG) heeft 3 films over Ongesteld en veel bloedverlies.

Laatst herzien op 2021-07-13.