Ik heb een operatie gehad voor een zwangerschap buiten de baarmoeder

• Bel direct het ziekenhuis als je thuis buikpijn of koorts krijgt.
  • Is de eileider met het zwangerschapsweefsel compleet weggehaald? Dan krijg je 6 weken na de operatie 1 controle.
  • Is de eileider niet weggehaald? Dan volgt een aantal weken bloedonderzoek.
  • De kans om zwanger te worden is kleiner na de operatie.
  • Gebruik de eerste weken een voorbehoedsmiddel.

Adviezen voor thuis na de operatie

• Tegen pijn kun je pijnstillers nemen, zoals paracetamol en ibuprofen .
    De pijn vermindert meestal de eerste uren na de operatie. Sommige vrouwen hebben er nog een paar dagen last van.
    Je kunt last hebben van schouderpijn. Dit komt door het gas dat wordt gebruikt bij de operatie. Dit kan het middenrif prikkelen en dat voel je als schouderpijn. Deze pijn verdwijnt meestal binnen enkele dagen na de operatie.
  • Je kunt douchen.
    De hechtingen lossen vanzelf op. Als ze irriteren, mag je ze wel na 5 dagen laten verwijderen door de huisarts.
    Mogelijk heb je hechtingen onder de huid. Dan zie je de hechtingen niet. Dit zijn oplosbare hechtingen.
  • Als je veel bloed hebt verloren, kun je je lang moe voelen.
    Het lichaam heeft ongeveer 4 tot 6 weken nodig om het verloren bloed zelf weer aan te maken.
    Heb je donorbloed gekregen tijdens de operatie? Ook dan kun je je vermoeid voelen in de weken na de operatie.
  • Na de operatie daalt het zwangerschapshormoon snel. Daardoor laat het verdikte slijmvlies in je baarmoeder los. Daarom komt er ook bloed uit je vagina. Dit bloed ziet er anders uit dan bij een ongesteldheid. Het kan donkerbruin zijn en met stolsels. Dit is normaal. Het kan ongeveer een week duren.

Adviezen voor de eerste 2 weken na de operatie:

• Gebruik geen tampons.
  • Geen penis in de vagina.
  • Ga niet zwemmen of naar de sauna
  • Ga nog niet in bad.
  • Doe geen zwaar lichamelijk werk. Zwaar werk is tillen en huishoudelijk werk.
  • Sport ook niet.

Deze adviezen zijn om de kans op ontstekingen te verkleinen en om de wond te laten genezen.

De meeste vrouwen kunnen na een week weer werken. Soms ben je lichamelijk sneller hersteld dan emotioneel. Bespreek met je werkgever en zo nodig de bedrijfsarts wat een goed moment is om weer te gaan werken.

Verwerken van een zwangerschap buiten de baarmoeder

Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is vaak een grote teleurstelling. Je kunt je verdrietig of onzeker voelen, boos zijn en rouwen
Het kan ook zijn dat het niet zo heftig voor je is.
Iedereen reageert anders.

• Neem de tijd om het te verwerken.
  • Je hoeft je zeker niet schuldig te voelen of te schamen.
  • Je kan je jaloers voelen naar anderen die een gezonde zwangerschap hebben.
  • Praat erover: met je partner, een vriend(in) en/of je arts of eventueel een psycholoog.
  • Ook voor je partner kan het een heftige ervaring zijn.
  • Ook voor je partner kan het goed zijn om erover te praten.

Moet ik een voorbehoedsmiddel gebruiken na de operatie?

• Gebruik de eerste weken tot je eerste menstruatie een voorbehoedsmiddel. Bijvoorbeeld condooms. Je lichaam kan dan herstellen van de operatie.
  • De meeste vrouwen worden 4 tot 6 weken na de operatie weer ongesteld.
    2 weken daarvoor heb je een eisprong en kun je dus al zwanger raken.
  • Heb je voor of na de operatie een injectie met methotrexaat gekregen? Gebruik dan de 3 maanden na de laatste injectie een voorbehoedsmiddel.
  • Wil je in plaats van condooms liever de pil of een spiraal? Bespreek dit met je gynaecoloog, verloskundige of huisarts.

Controles na de operatie

Is de eileider met de bevruchte eicel weggehaald?

• Dan krijg je 6 weken na de operatie 1 controle. De gynaecoloog kijkt dan of je goed bent hersteld.

Is de eileider niet weggehaald?

• Dan laat je elke week bloed prikken. Daarin wordt het zwangerschapshormoon gemeten. Dat hoort te dalen. Zo controleert de gynaecoloog of er geen restje van de bevruchte eicel in de eileider is achtergebleven.
  • De controles zijn afgelopen als het zwangerschapshormoon helemaal uit je bloed is verdwenen. Dit duurt meestal 4 tot 6 weken.
  • Soms daalt het zwangerschapshormoon niet snel genoeg. Dan is er iets van de bevruchte eicel achtergebleven.  Dan kan een behandeling met medicijnen nodig zijn. Dit is bij 7 van de 100 geopereerde vrouwen nodig.

Ben ik minder vruchtbaar na de operatie?

6 tot 7 op de 10 vrouwen worden zwanger in de eerste 2 jaar na de operatie.

De gynaecoloog kan je persoonlijker advies geven over zwangerschapskansen. Je kans hangt namelijk ook af van wat er is gezien tijdens de operatie (bijvoorbeeld verklevingen).

Opnieuw zwanger na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Ben je weer zwanger, dan kun je een vroege echo laten maken. Dit is een echo 2 weken na een positieve zwangerschapstest.

De gynaecoloog of verloskundige bekijkt of deze zwangerschap wel goed in de baarmoeder groeit.

De kans op nog een zwangerschap buiten de baarmoeder is namelijk hoger: 12 op de 100 vrouwen krijgt opnieuw een zwangerschap buiten de baarmoeder.

Wanneer contact na de operatie voor een zwangerschap buiten de baarmoeder?

Bel direct het ziekenhuis waar je bent geopereerd:

• als je steeds meer buikpijn krijgt in de dagen na de operatie
  • als je koorts hebt (38 graden of hoger) in de dagen na de operatie

Bij deze klachten kun je een ontsteking hebben. Of de darm kan beschadigd zijn. Je moet onderzocht worden.
Bij een ontsteking krijg je antibiotica.
Bij een beschadiging is soms een nieuwe operatie nodig.

Meer informatie over zwangerschap buiten de baarmoeder

Voor steun en contact met lotgenoten kun je terecht bij Freya.

Hoe is de tekst over zwangerschap buiten de baarmoeder gemaakt?

De tekst is gemaakt door de NVOG en Thuisarts.nl  en gebaseerd op:

Zij kregen hulp en goedkeuring van het NHG, Stichting ZelfbewustZwanger, de Patiëntenfederatie, Freya, de KNOV en de NVK.

Laatst herzien op 2019-03-13.