Er is iets foutgegaan!

Geen onderwerp gevonden met dit ID.

In het kort

  • De diëtist geeft een advies speciaal voor jou.
  • Belangrijke adviezen:
    • Eet elke dag 3 gezonde maaltijden. 
    • Eet groente, fruit, bonen, noten en volkoren brood.
    • Eet geen wit brood, koekjes, gebak, snoep en chocola.
    • Drink geen frisdrank en vruchtensap.
  • Je controleert zelf je bloedsuiker een paar keer per dag.
  • Na 1 of 2 weken met het dieet kan je bloedsuiker al normaal zijn. 

Wat kan ik het beste eten bij zwangerschapsdiabetes?

Het is belangrijk dat je bloedsuiker niet te veel verandert: je bloedsuiker moet niet vaak hoger en dan weer lager worden. Dit doe je met wat je eet en drinkt.

Van de diëtist krijg je adviezen die speciaal voor jou zijn (een persoonlijk voedingsadvies). De diëtist houdt onder andere rekening met:

  • je gewicht
  • hoe lang je zwanger bent
  • je metingen van je bloedsuiker
  • medicijnen die je gebruikt
  • lichamelijke klachten

Voor de meeste vrouwen gelden de volgende adviezen:

Eet regelmatig:

  • Eet elke dag 3 gezonde maaltijden.
  • Neem niet meer dan 4 keer per dag een tussendoortje.

Die regelmaat is belangrijk om ervoor te zorgen dat je bloedsuiker niet te veel verandert.

Kies vooral voor:

  • volkoren producten: volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst
  • peulvruchten, zoals erwten, bonen en linzen
  • noten
  • groente en fruit

Hierin zitten koolhydraten en andere belangrijke stoffen, zoals vezels, eiwitten, vitamines en mineralen.

Kies liever niet voor:

  • frisdrank en vruchtensappen
  • wit brood en producten van wit meel
  • koekjes, gebak, snoep en chocola
  • ontbijtgranen met maar weinig vezels (zoals cornflakes)
  • witte rijst, witte pasta, pizza of friet

Hierin zitten namelijk koolhydraten die snel in het bloed komen, waardoor je bloedsuiker snel stijgt. Ook zitten er maar weinig vezels in.  

Je mag tijdens de zwangerschap zoetstoffen gebruiken. Bijvoorbeeld zoetjes in de koffie of producten met zoetstoffen.

Andere belangrijke adviezen:

  • Probeer elke dag minstens een half uur te bewegen. Doe dat op een manier die je makkelijk vol kunt houden. Maak bijvoorbeeld een wandeling na het eten.
    Bewegen verlaagt de bloedsuiker. Bewegen is ook goed voor je bloeddruk.
  • Vertel je omgeving over je zwangerschapsdiabetes en je dieet. Dan kunnen ze helpen door je bijvoorbeeld geen vruchtensap of koekjes aan te bieden.
    Het kan helpen als je partner ook gezonder gaat eten.

Controles als je een dieet volgt bij zwangerschapsdiabetes

Je controleert zelf je bloedsuiker een paar keer per dag.

Je dieet werkt goed

Na 1 of 2 weken met het dieet kan je bloedsuiker al normaal zijn. Dan kun je doorgaan met het dieet.
De diabetesverpleegkundige of internist kijkt naar je bloedsuikers. Zijn je bloedsuikers langere tijd normaal, dan hoef je ze niet meer iedere dag te controleren.
De verloskundige kan de rest van je zwangerschap en de bevalling begeleiden. De verloskundige kijkt of de baby normaal blijft groeien en of je bloedsuikers goed blijven. Er is geen extra risico voor jou of voor je baby.

Je dieet werkt niet genoeg

Soms reageert je lichaam onvoldoende op het dieet:

  • Je bloedsuiker is na 1 of 2 weken met het dieet nog te hoog.
  • Op de echo is te zien dat de baby te snel groeit.

Je kunt dan medicijnen nodig hebben.

Wanneer bellen bij zwangerschapsdiabetes?

Bel je diëtist, verloskundige of diabetesverpleegkundige als je bloedsuikers te hoog of te laag zijn.

Samen spreken jullie af wanneer voor jou je bloedsuikers te hoog of te laag zijn.

Meer informatie over zwangerschapsdiabetes

Voor meer informatie over zwangerschapsdiabetes kun je terecht bij Diabetes Vereniging Nederland (DVN).

Deze patiëntenvereniging heeft een Zorgwijzer Zwangerschap gemaakt.

Hoe is de tekst over zwangerschapsdiabetes gemaakt?

De tekst is gemaakt door de NVOG en Thuisarts.nl met:

Zij kregen hulp en goedkeuring van het NHG, Stichting ZelfbewustZwanger, de Patiëntenfederatie, Diabetes Vereniging Nederland (DVN), de KNOV en de NVK.

Meer onderwerpen