Ik ga bevallen en wil misschien remifentanil om de pijn minder te maken

• Remifentanil is een sterke pijnstiller, een soort morfine.
  • Je krijgt deze pijnstiller via een infuus in je hand of onderarm.
  • Je bepaalt zelf wanneer het in je lichaam komt. Je drukt dan op een knop.
  • Het werkt elke keer snel en kort (ongeveer 3 tot 5 minuten).
  • Je kunt niet rondlopen.
  • Na 2 tot 4 uur gaat het minder goed werken.
  • Je kunt bijwerkingen krijgen. Zoals even een langzame ademhaling.

Hoe werkt remifentanil?

Remifentanil is een sterke pijnstiller, een soort morfine. Remifentanil werkt snel, na 1 minuut voel je het al. Het werkt steeds even: 3 tot 5 minuten. Het middel verdwijnt snel uit je lichaam.

Remifentanil is vooral geschikt als je niet meer dan 2 tot 4 uur een behandeling van pijn nodig hebt. Daarna gaat het minder goed werken.

Hoe krijg je remifentanil?

Je krijgt remifentanil in het ziekenhuis. Je krijgt een prik in je hand of onderarm om het infuus te plaatsen. Het infuus zit aan een pompje. Aan het pompje zit een knop. De knop is dicht bij je hand. Als je op de knop drukt, komt de pijnstiller in je lichaam. Je kunt de pijnstilling dus zelf regelen.

Het pompje heeft een maximum. Je kunt jezelf niet te veel geven. En niet vaker dan 1 keer in de 3 minuten. Als je de maximale hoeveelheid hebt gebruikt, geeft de pomp 3 minuten geen pijnstiller meer.

De verpleegkundige, verloskundige of arts controleert of je genoeg adem haalt. Hij of zij meet ook of je genoeg zuurstof in je bloed hebt. En controleert regelmatig je hartslag en bloeddruk.

Als je gaat persen, krijg je de pijnstiller niet meer. Anders kan je baby er last van krijgen net na de geboorte.

Niet in elk ziekenhuis is er deze pijnstiller. Vraag daarom aan je arts of verloskundige wat er mogelijk is bij jou in de buurt.

Wanneer kun je remifentanil krijgen?

Je kunt bijvoorbeeld remifentanil krijgen als je geen ruggenprik wilt. Of als een ruggenprik niet geschikt is voor jou. Het is vooral geschikt als het erop lijkt dat je binnen 2 tot 4 uur gaat persen.

Bespreek met je arts of verloskundige wat de voordelen en nadelen zijn van behandelingen bij pijn tijdens de bevalling. Kies wat bij jou past.

Wat zijn de voordelen van remifentanil?

• Remifentanil helpt goed bij pijn tijdens de bevalling.
  • Het werkt snel.
  • Het werkt kort en krachtig.
  • Je bepaalt zelf wanneer je het wilt door op een knop te drukken.

Wat zijn de mogelijke nadelen en bijwerkingen van remifentanil?

• Je moet naar het ziekenhuis, dus iemand anders dan je eigen verloskundige begeleidt de bevalling. Je eigen verloskundige mag er wel bij zijn, als je dat wilt.
  • Er zijn apparaten en hulpmiddelen nodig: infuus, zuurstofmeting, bloeddrukmeting, hartslagmeter voor je baby (CTG).
  • Je vergeet soms een deel van de bevalling, omdat je suf bent.
  • Je kunt niet rondlopen.
  • Je kunt niet in bad of onder de douche.
  • Het werkt minder goed nadat je het 2 tot 4 uur hebt gebruikt.
  • Je ademhaling kan tijdelijk langzamer worden. Dan helpt de verloskundige of verpleegkundige je door je aan te moedigen te blijven doorademen.
  • Je ademhaling kan even stoppen. Dit komt bijna nooit voor. Als dat toch gebeurt, dan krijg je een medicijn dat je ademhaling weer start. Je eigen ademhaling komt snel weer terug, omdat remifentanil maar kort werkt.

Meer informatie over omgaan met pijn tijdens de bevalling

We hebben deze tekst gemaakt met de richtlijn voor artsen en verloskundigen over omgaan met pijn tijdens de bevalling.

De informatie is goedgekeurd door het NHG, de NVOG, de NVA, de KNOV, de Patiëntenfederatie (waaronder Stichting Kind en Ziekenhuis), Stichting ZelfbewustZwanger en Stichting Bevallingstrauma.

Laatst herzien op 2020-10-27.