Vaginale afscheiding

Wat is vaginale afscheiding?

Uit je vagina verlies je soms wat slijm/vocht, dit noemen we afscheiding. Het is normaal dat er afscheiding uit de vagina komt, dit is hoe je vagina schoon en gezond blijft. Normale afscheiding is meestal helder of wit van kleur. Soms lijkt het wat geel als het opdroogt in je onderbroek.

Wat is de oorzaak van vaginale afscheiding?

Het slijm dat uit je vagina komt (afscheiding) wordt gemaakt door bepaalde cellen die zich bevinden in het slijmvlies van de vagina. Als er een infectie in de vagina ontstaat kan de afscheiding veranderen van kleur en/of van geur.

Wat zijn de kenmerken van vaginale afscheiding?

Soms kun je merken dat er slijm en/of vocht uit je vagina komt. Je kunt het in je ondergoed zien of wanneer je jezelf afveegt na het plassen. Het kan dun als water zijn of dik en taai.

Gedurende de maand kan je afscheiding veranderen. Soms is het wat waterig en soms kan het juist dik en taai zijn. Deze veranderingen zie je vaak wanneer het tijd is voor je eisprong. Dit komt door je hormonen. Als de hoeveelheid hormonen in je bloed verandert, kan je afscheiding ook veranderen. Soms krijg je meer vaginale afscheiding omdat er sprake is van een vaginale infectie.

Schimmelinfectie

Als de afscheiding er heel wit en klonterig uitziet en het jeukt, kan het een Candida-infectie zijn. In Nederland noemen we dat een schimmelinfectie.

Bacteriële infectie

Als je afscheiding groen of pussig is dan kan dat een teken van een ontsteking zijn. Een ‘vissengeur’ kan daar ook op wijzen.

Wanneer moet ik naar de dokter?

Je kunt altijd naar de dokter gaan als je je zorgen maakt over je afscheiding om erover te praten. Je moet zeker gaan als de afscheiding verandert en anders gaat ruiken. Ook moet je naar de dokter als je andere verschijnselen krijgt, zoals pijn als je moet plassen, pijn of een brandend gevoel in je vagina of zwellingen in/bij je vagina.

De dokter kan je helpen om te bepalen of het een infectie is door een kweekje van de afscheiding naar het laboratorium te sturen. Als je seksueel actief bent moet je dat wel vertellen omdat dan ook op seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA) getest moet worden als mogelijke oorzaak van de afscheiding.

De behandeling hangt af van de oorzaak van de afscheiding. Normale afscheiding hoeft niet behandeld te worden. Wanneer er sprake is van een infectie kan dit vaak behandeld worden met medicijnen die je moet slikken of in je vagina moet inbrengen.

Tips om een vaginale infectie te voorkomen zijn:

• Draag katoenen ondergoed en los zittende broeken
  • Trek schoonondergoed aan als je veel gezweet hebt
  • Doe na het zwemmen een droge bikini aan
  • Was je vagina niet met geparfumeerde zeep of lotions
  • Gebruik geen vaginale douches of zeep zoals lactacyd
  • Dep je vagina na het plassen droog en doe niet dagelijks een inlegkruisje in je onderbroek
  • Als je seksueel actief bent: gebruik altijd een condoom. Een aantal vaginale infecties zijn seksueel overdraagbaar

Van de meeste soorten vaginale afscheiding heb je geen last in de toekomst.

Als de vaginale afscheiding wordt veroorzaakt door een seksueel overdraagbare aandoening, zoals chlamydia of gonorroe, kan het mogelijk wel gevolgen hebben in de toekomst. Deze infecties kunnen er namelijk voor zorgen dat je eileiders verstopt raken (verkleven). Dit kan het moeilijker maken om later zwanger te worden. Om deze reden is het extra belangrijk om veilig te vrijen en jezelf te beschermen tegen deze infecties.

Wil je meer weten?

Meer informatie over vaginale afscheiding vind je op www.thuisarts.nl/vaginale-afscheiding.

Deze tekst voldoet aan de richtlijn Fluor vaginalis.