Vulvair vestibulitis syndroom

Wat is het Vulvair vestibulitis syndroom (VVS)?

VVS is de afkorting van Vulvair Vestibulitis Syndroom. Dat betekent dat de ingang van je vagina geïrriteerd, branderig of schraal is, en pijn doet als je seksuele gemeenschap hebt.

Oorzaak

Bij het gynaecologisch/dermatologisch onderzoek is vastgesteld dat er geen ernstige lichamelijke ziekte is. Er is geen kanker, geen infectie met schimmel, bacterie of virus, geen ernstige huidziekte. Er is wel een afwijking aan de vagina-ingang: rode plekjes, die erg gevoelig zijn als ze worden aangeraakt. Dit kan met een wattenstokje (dit doet de arts als hij je onderzoekt om de diagnose VVS te stellen) of door je vingers of die van je partner, of door zijn penis. Het kan zijn dat je (vroeger) wel een huidziekte of schimmelinfecties hebt gehad. En soms komt VVS ook voor gelijktijdig met een ander probleem, zoals een schimmelinfectie.

Klachten

Soms is niet helemaal duidelijk wanneer precies en waarom gemeenschap pijn is gaan doen. De meeste vrouwen hebben, als de diagnose VVS wordt gesteld, al een aantal jaren last van pijn bij gemeenschap. Dat kan heel ingewikkeld zijn voor jou en voor je partner, want vrijen is bedoeld om leuk te zijn. Als gemeenschap steeds weer pijn doet, geeft dat op den duur allerlei veranderingen in:

• de huid van de vagina-ingang
  • de spieren die de vagina-ingang omsluiten
  • de (seksuele) relatie met de partner
  • het gevoel van eigenwaarde van de vrouw. Ook als er een tijd geen gemeenschap meer is, blijven deze problemen bestaan

Behandeling

De meest gangbare behandeling in Nederland is op dit moment een behandeling met aandacht voor alle 4 hierboven genoemde probleemgebieden. Het kan zijn dat je door de gynaecoloog/dermatoloog een zalf of crème krijgt voorgeschreven. Je kunt ook verwezen worden naar een seksuoloog. Een operatie, waarbij een deel van de huid van de vagina-ingang door de gynaecoloog wordt verwijderd, gebeurt zelden en alleen in overleg met de seksuoloog.

Deze tekst is met toestemming overgenomen van de Nederlandse Vereniging voor VulvaPathologie (NVvVP, https://vulvapoli.nl/).