Pijnstilling tijdens de bevalling: remifentanil

Bevallen is meestal pijnlijk. Het is goed om je alvast te verdiepen in de verschillende mogelijkheden van pijnstilling tijdens je bevalling. Op deze pagina wordt de pijnstiller remifentanil besproken. Remifentanil is een soort morfine. Je krijgt het via een infuus dat verbonden is met een pompje en je kunt het jezelf met een drukknop geven. Remifentanil is vooral geschikt als je maar een paar uur (2 tot 4 uur) pijnstilling nodig hebt.

Op deze pagina lees je:

• Hoe werkt remifentanil?
  • Wanneer wordt remifentanil gebruikt?
  • Wat zijn de risico’s van remifentanil?
  • Welke controles zijn nodig als je remifentanil gebruikt?
  • Wat zijn de voordelen van remifentanil?
  • Wat zijn de nadelen van remifentanil?

Hoe werkt remifentanil?

Remifentanil is een krachtige pijnstiller met een korte werking van 3-5 minuten. Het middel verdwijnt snel uit je lichaam. Je krijgt remifentanil toegediend via een infuus met een pompje. Je kunt zelf je eigen pijnbestrijding regelen door op een knop te drukken. Wanneer je op de knop drukt, komt het medicijn via het infuus in je lichaam. De pomp is begrensd zodat je jezelf geen overdosis kunt geven. Als je de maximale dosis hebt gebruikt, geeft de pomp geen Remifentanil meer.

Wanneer wordt remifentanil gebruikt?

Heb je goede pijnstilling nodig en is een ruggenprik niet geschikt? Dan is remifentanil een mogelijke oplossing. Remifentanil is vooral geschikt als er wordt verwacht dat je snel gaat bevallen en je nog maar kort een pijnstiller nodig hebt.

Ook kun je zelf aangeven dat je een voorkeur hebt voor remifentanil, bijvoorbeeld omdat je geen ruggenprik wilt. De verloskundige of gynaecoloog bespreekt dan met je wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende vormen van pijnstilling.

Wat zijn de risico’s van remifentanil?

Remifentanil wordt al jaren gebruikt bij operaties. In Nederland wordt remifentanil sinds 2005 ook bij bevallingen gebruikt. Het is niet officieel geregistreerd voor dit doel. Het is onbekend of het op lange termijn gevolgen heeft voor het kind.

De krachtige werking van dit medicijn heeft invloed op je ademhaling, vooral in de eerste uren van het gebruik. Bij een te grote hoeveelheid remifentanil kan je ademhaling zelfs helemaal stoppen. Een verpleegkundige of verloskundige zal dit goed in de gaten houden. Daarom zal zij, zeker het eerste uur, bij je op de kamer blijven. Vanwege de kans op ademhalingsproblemen bij jou, bieden sommige verloskundigen en gynaecologen remifentanil niet als eerste keus pijnstiller aan.

Welke controles zijn nodig als je remifentanil gebruikt?

Als je remifentanil gebruikt, kijkt de verpleegkundige of verloskundige of je voldoende adem haalt. Het zuurstofgehalte in het bloed wordt gemeten met een clip op de vinger. Ook wordt de hartslag en de bloeddruk regelmatig gecontroleerd. Als blijkt dat je minder goed ademt wordt er gestopt met remifentanil. De kans dat je helemaal stopt met ademhalen is heel klein. Als dat toch gebeurt, zal de verloskundige of verpleegkundige je helpen met ademhalen. Omdat remifentanil binnen een paar minuten is uitgewerkt, komt je eigen ademhaling snel weer terug.

Wat zijn de voordelen van remifentanil?

• kort en krachtig werkende pijnstiller die ook snel weer uit het lichaam verdwijnt
  • betere pijnstilling dan pethidine
  • te gebruiken tijdens de hele ontsluitingsperiode
  • eigen regie: met een druk op de knop kun je de pijn verzachten
  • werkt snel

Wat zijn de nadelen van remifentanil?

• bewakingsapparatuur nodig: infuus, zuurstofmeting, bloeddrukmeting, CTG voor de baby
  • onbekend wat de lange termijn gevolgen zijn voor de baby
  • werkzaamheid wordt minder na 2 tot 4 uur gebruik
  • ademhaling kan trager worden (zeldzaam: ademstilstand)

Ongeveer 13% van de vrouwen heeft onvoldoende pijnstilling door remifentanil en vraagt alsnog om een ruggenprik.

Deze tekst is gemaakt door de Commissie Patiëntencommunicatie van de NVOG.

Deze tekst voldoet aan de richtlijn Medicamenteuze pijnbehandeling.

Publicatiejaar: 2017