Ontsteking of irritatie van de vagina bij meisjes

Wat is vulvovaginitis?

Vulvovaginitis is een ontsteking of irritatie van de vagina of schaamlippen. Het komt vaak voor bij jonge meisjes omdat zij nog weinig activiteit hebben van het vrouwelijke hormoon oestrogeen, hierdoor is de huid van de schaamlippen en daaromheen dunner en kwetsbaarder dan bij volwassenen.

Hoe ontstaat vulvovaginitis?

Net als bij je huid kan er irritatie ontstaan bij je vagina door het dragen van bepaalde kleding of het gebruik van zeep. Irritatie kan ook ontstaan door een infectie van de vagina. Een infectie kan veroorzaakt worden door bacteriën of door schimmels, maar ook door bijvoorbeeld waterpokken of mazelen. Het verkeerd afvegen van je billen nadat je naar de wc bent geweest (van achter naar voren in plaats van andersom) geeft kans op irritatie van de vagina. Ook langdurige obstipatie of juist diarree geeft meer kans op een vulvovaginitis. Ook wormpjes zijn een veel voorkomende oorzaak hiervan.

Wat zijn de kenmerken van vulvovaginitis?

Je kunt last hebben van roodheid, jeuk, vocht dat uit de vagina komt of bloedverlies. Soms kun je ook last hebben van een brandend of stekend gevoel bij het plassen.

Er zijn bepaalde huidziekten die in dit gebied klachten geven, zoals eczeem. Ook stoppen meisjes wel eens iets in hun vagina, zoals een stukje toiletpapier, en dit kan irritatie geven.

De dokter zal je een aantal vragen stellen over de klachten. Bijvoorbeeld hoe lang je die al hebt en hoe het is begonnen.  Ook moet je dokter even kijken naar de vagina en soms een kweekje afnemen met een wattenstaafje om te kijken of het een infectie is of alleen irritatie. Een inwendig onderzoek is vaak niet nodig. Soms is het nodig een echo te maken. Heel soms is het zelfs nodig een biopsie te doen om vast te stellen wat het is. Een biopsie is een heel klein ‘hapje’ van de huid, zodat dit in het laboratorium onderzocht kan worden. Dit gaat altijd onder verdoving en soms zelfs onder narcose (terwijl je slaapt).

Om ervoor te zorgen dat je de huid van de vagina zo min mogelijk irriteert kun je het best alleen katoenen ondergoed en los zittende kleding dragen. Gebruik nooit geparfumeerde zeep maar liever alleen water. Maak de huid altijd goed droog na het wassen door te deppen en niet te hard te wrijven. Andere dingen die irritatie kunnen geven als je een gevoelige huid hebt zijn: bubbelbaden, wasverzachter of wasmiddelen met een geurtje of kleur of natte zwemkleding.

Het is belangrijk dat je je billen van voor (de kant van de vagina) naar achteren (de kant van je billen) afveegt. Op deze manier kunnen bacteriën die bij de billen zitten niet in de vagina terecht komen.

Soms krijg je van de dokter een zalf of tabletten om te gebruiken. Als de klachten niet beter worden na het gebruik van de medicijnen is het belangrijk dat je weer terug gaat naar de dokter.

Vulvovaginitis is vaak goed te behandelen en geeft dus meestal geen klachten in de toekomst.

De kans op een vulvovaginitis wordt minder als je in de puberteit komt.