Wat is de ziekte van Asherman?

Bij de ziekte van Asherman zijn er littekens aan de binnenkant van de baarmoeder. Deze littekens zorgen ervoor dat de wanden van de baarmoeder aan elkaar vast zitten. De littekens komen door schade aan de binnenkant van de baarmoeder. Deze schade komt meestal door een operatie. De littekens maken het erg moeilijk om zwanger te worden. Als zwanger worden toch is gelukt, kunnen de littekens zorgen voor een miskraam of een vastzittende moederkoek.

Oorzaken van de ziekte van Asherman

Mogelijke oorzaken van de ziekte van Asherman zijn:

• een curettage (dat is het weghalen van weefsel uit de baarmoeder na een zwangerschap, miskraam of abortus)
  • het met de hand weghalen van de moederkoek na een bevalling
  • een keizersnede

Er is nog maar weinig informatie over waarom sommige vrouwen de ziekte van Asherman krijgen en anderen niet.

De klachten

Heb je ooit een curettage gehad? En merk je een of meer van de volgende dingen, dan heb je misschien littekens in je baarmoeder:

• weinig of geen bloedverlies bij de ongesteldheid, of alleen wat bruine afscheiding
  • pijn in de onderbuik
  • problemen om zwanger te worden

De diagnose en behandeling

De ziekte van Asherman komt niet vaak voor. Als gedacht wordt aan de ziekte van Asherman is het nodig om met een camera in de baarmoeder te kijken. Dit wordt een hysteroscopie genoemd. Het advies is om de littekens in de baarmoeder te verwijderen voordat je probeert zwanger te worden. Dit weghalen gebeurt door een operatie in de baarmoeder. De operatie gebeurt via de vagina. Dit kan op de polikliniek, met of zonder verdoving, of op de operatiekamer. Je moet hiervoor naar een arts die ervaring heeft met de ziekte van Asherman. De arts knipt de littekens weg. Soms wordt er na de operatie gel of een spiraaltje in de baarmoeder geplaatst. Dit is om de voorwand en de achterwand van de baarmoeder gescheiden te houden. Hierdoor ontstaan er geen nieuwe littekens. Ook krijgen sommige vrouwen pillen met extra vrouwelijk hormoon. Deze pillen zijn bedoeld om het baarmoederslijmvlies te helpen herstellen. Na enkele weken wordt er weer met een camera in de baarmoeder gekeken om te kijken of de baarmoeder goed is genezen.

Zwangerschap na Asherman

In veel gevallen is de ziekte van Asherman goed te behandelen. Een zwangerschap in de toekomst is dan ook mogelijk. Het is verstandig om na een Asherman operatie snel proberen zwanger te worden. Helaas hebben patiënten met Asherman een hogere kans dat de littekens terugkomen. Een zwangerschap na Asherman heeft meer kans op problemen. Daarom zijn zwangerschapscontroles in het ziekenhuis nodig.

Deze tekst is geschreven door gynaecologen van het Spaarne Gasthuis.

Publicatiejaar: 2022